Przyciągnięcie uwagi klienta, zatrzymanie jego uwagi i doprowadzenie do zakupu produktu z pozoru może wydawać się łatwe. Prawda jest jednak taka, że trzeba się napracować nad każdym z etapów. Przecież nikt z nas nie chciałby „wypuścić klienta z rąk”, zanim nie dojdzie do finalizacji transakcji. Sprawdź, czym jest lejek sprzedażowy i jakie są jego etapy.
Co to jest lejek sprzedażowy?
Lejek sprzedażowy znany także pod nazwą:
- lejek zakupowy;
- lejek marketingowy;
- lejek konwersji.
Jest to ogół procesów marketingowych i sprzedażowych podzielony na etapy. Ich celem jest skuteczne przeprowadzenie klienta od przedstawienia produktu, zainteresowanie go, po finalizację zakończoną zakupem i polecenie produktu innym.
Graficzne przedstawienie tych procesów (etapów) przypomina kształtem lejek, górą szeroki, u dołu wąski.
Jakie są etapy lejka sprzedażowego?
Lejek sprzedażowy składa się z sześciu etapów:
- etap I – polega na zdobyciu uwagi (attention). Bez tego etapu nie doszłoby do żadnego z kolejnych, należy tu skupić się na przyciągnięciu uwagi klienta i przedstawieniu mu produktu, ale także na określeniu grupy docelowej;
- etap II – zainteresowanie (interest) odbiorcy marką, wiele zależy tu od stworzenia odpowiedniej reklamy lub newslettera, które przykują uwagę klienta;
- etap III – pożądanie (desire), jest to etap, kiedy klient jest już bliższy zakupowi, ale nadal się zastanawia. Działają tu najkorzystniej spersonalizowane reklamy oraz niezbyt długie, aczkolwiek konstruktywne opisy produktów;
- etap IV – działanie (action), czwarty etap to zakup i tu warto zwrócić uwagę, by dokonanie zakupu było proste, a płatność dawała możliwość wyboru kilku opcji;
- etap V – ocena (rating) – wydawać by się mogło, że po zakupie lejek zakupowy mógłby się już zakończyć, ale to nic bardziej mylnego, ponieważ równie ważne jest, aby klient wystawił dobrą ocenę i do nas powrócił. Żeby tak się stało, proces realizacji zamówienia musi być sprawny, a produkt zgodny z opisem.
- etap VI – lojalność (loyalty), to zaufanie klienta wobec marki czy produktu. Jeśli klient pozytywnie oceni produkt, jest z niego zadowolony, to istnieje duża szansa na ponowny zakup, ale także polecenie marki znajomym.
Zapewne rozumiesz, jak duże znaczenie ma lejek sprzedażowy. Wszak twój sukces wiąże się w dużym stopniu z posiadaniem sporej liczby lojalnych klientów. Zatem reasumując lejek sprzedażowy to klucz do sukcesu marketingowego.