planowanie strategii marketingowej

Jakie są etapy lejka sprzedażowego?

Przyciągnięcie uwagi klienta, zatrzymanie jego uwagi i doprowadzenie do zakupu produktu z pozoru może wydawać się łatwe. Prawda jest jednak taka, że trzeba się napracować nad każdym z etapów. Przecież nikt z nas nie chciałby „wypuścić klienta z rąk”, zanim nie dojdzie do finalizacji transakcji. Sprawdź, czym jest lejek sprzedażowy i jakie są jego etapy.

Co to jest lejek sprzedażowy?

Lejek sprzedażowy znany także pod nazwą:

  • lejek zakupowy;
  • lejek marketingowy;
  • lejek konwersji.

Jest to ogół procesów marketingowych i sprzedażowych podzielony na etapy. Ich celem jest skuteczne przeprowadzenie klienta od przedstawienia produktu, zainteresowanie go, po finalizację zakończoną zakupem i polecenie produktu innym.

Graficzne przedstawienie tych procesów (etapów) przypomina kształtem lejek, górą szeroki, u dołu wąski.

Jakie są etapy lejka sprzedażowego?

Lejek sprzedażowy składa się z sześciu etapów:

  • etap I – polega na zdobyciu uwagi (attention). Bez tego etapu nie doszłoby do żadnego z kolejnych, należy tu skupić się na przyciągnięciu uwagi klienta i przedstawieniu mu produktu, ale także na określeniu grupy docelowej;
  • etap II – zainteresowanie (interest) odbiorcy marką, wiele zależy tu od stworzenia odpowiedniej reklamy lub newslettera, które przykują uwagę klienta;
  • etap III – pożądanie (desire), jest to etap, kiedy klient jest już bliższy zakupowi, ale nadal się zastanawia. Działają tu najkorzystniej spersonalizowane reklamy oraz niezbyt długie, aczkolwiek konstruktywne opisy produktów;
  • etap IV – działanie (action), czwarty etap to zakup i tu warto zwrócić uwagę, by dokonanie zakupu było proste, a płatność dawała możliwość wyboru kilku opcji;
  • etap V – ocena (rating) – wydawać by się mogło, że po zakupie lejek zakupowy mógłby się już zakończyć, ale to nic bardziej mylnego, ponieważ równie ważne jest, aby klient wystawił dobrą ocenę i do nas powrócił. Żeby tak się stało, proces realizacji zamówienia musi być sprawny, a produkt zgodny z opisem.
  • etap VI – lojalność (loyalty), to zaufanie klienta wobec marki czy produktu. Jeśli klient pozytywnie oceni produkt, jest z niego zadowolony, to istnieje duża szansa na ponowny zakup, ale także polecenie marki znajomym.

Zapewne rozumiesz, jak duże znaczenie ma lejek sprzedażowy. Wszak twój sukces wiąże się w dużym stopniu z posiadaniem sporej liczby lojalnych klientów. Zatem reasumując lejek sprzedażowy to klucz do sukcesu marketingowego.

Może Ci się również spodobać:

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *