Strategia marketingowa powinna być przemyślana, a nie tworzona na oślep. Dzięki temu łatwiej jest zdobyć klienta oraz zatrzymać go przy sobie. Jednym z pomocnych narzędzi jest lejek sprzedażowy. Jeśli chcesz się dowiedzieć, co to jest lejek sprzedażowy i jakie ma znaczenie w e-commerce, przeczytaj ten artykuł.
Co to jest lejek sprzedażowy?
Co to jest lejek sprzedażowy? Lejek sprzedażowy inaczej zwany jest lejkiem zakupowym lub lejkiem marketingowym, jest modelem obrazującym interakcję klienta z marką, od pierwszego zetknięcia, przy pomocy marketingu, aż do zamknięcia sprzedaży.
Nazwa ta nie została wymyślona przypadkowo, ponieważ sama jego konstrukcja jest w postaci lejka i ma zobrazować cały proces pozyskiwania klientów przez firmy. I tak jak lejek u góry jest szeroki, a u dołu znacząco się zwęża.
Górna część lejka sprzedażowego ma przedstawiać potencjalnych klientów firmy, którzy mieli styczność z brandem, czyli świadomością marki. Na tym etapie chodzi głównie o uświadomienie klientom ich potrzeb oraz możliwości, które mogą je zaspokoić. Lejek marketingowy u góry jest szeroki, obrazuje to sporą ilość klientów, którzy mogą mieć kontakt z marką, ale nie muszą skorzystać z oferty.
Każdy kolejny etap lejka sprzedażowego ma wskazywać klientów, którzy coraz bardziej będą się skłaniać do zakupu. Natomiast w najwęższej części lejka znajdą się klienci, którzy zdecydują się na zakup towaru lub usługi.
Etapy w lejku sprzedażowym posiadają swoją indywidualną specyfikę. Klienci wymagają innych działań marketingowych oraz różnego rodzaju podejścia. Lejek zakupowy można zastosować w prawie każdym biznesie, niemniej najczęściej wykorzystuje się go do kształtowania przepływu klientów w e-commerce.
Czym jest e-commerce?
Aby to odpowiednio pojąć, trzeba dowiedzieć się, czym jest e-commerce? A jest to po prostu działalność polegająca na sprzedaży i kupowaniu towarów oraz usług przez internet. Czyli jest to handel elektroniczny, który rozwija się bardzo dynamicznie w sektorach B2B (Bussines to Bussines) i B2C (Bussines to Consumer).
Lejek zakupowy w e-commerce
W przypadku e-konsumentów lejek sprzedażowy prezentuje się następująco:
- grupa docelowa;
- odwiedzający sklep internetowy;
- osoby zainteresowane zakupem;
- osoby dokonujące dodania do koszyka, niemniej niedokonujące zakupu;
- kupujący za pośrednictwem strony;
- konsumenci korzystający z produktu;
- społeczność tworząca marketing szeptany, dzieląca się doświadczeniem o zakupionych produktach.
Lejek sprzedażowy nie dotyczy wyłącznie sprzedaży produktu, albowiem dzięki niemu buduje się również bazę klientów. Jeśli wyszczególnisz etapy lejka, jakie działają w twojej firmie i wprowadzisz skuteczne zmiany, uda ci się zatrzymać klientów obecnych. Niemniej nie tylko, ponieważ także zwiększysz sprzedaż poprzez zyskanie nowych.
- Jak budować relację z klientem, czyli automatyzacja powitalna
- Jak stworzyć swój pierwszy lejek?
- MailerLite – najlepszy program do newslettera?
- 5 wtyczek do WordPressa, które warto znać
- 5 książek, które powinna przeczytać każda osoba prowadząca biznes online